Drukkerij St-Luc neemt Nederlandse sectorgenoot Pharmalabel over

Drukkerijgroep uit Nazareth nu ook actief in de farmaceutische markt.

De drukkerijgroep St-Luc Labels & Packaging, met hoofdzetel in Nazareth, heeft zijn Nederlandse sectorgenoot Pharmalabel overgenomen. Pharmalabel is een verpakkingsdrukkerij gespecialiseerd in etiketten voor de farmaceutische sector. Voor St-Luc is het een uitbreiding naar een nieuwe markt waarin het nog niet actief was. Na de overname is de groep goed voor een omzet van 53 miljoen euro en 280 medewerkers.

Drukkerij St-Luc neemt Nederlandse sectorgenoot Pharmalabel over

 

Pharmalabel werd opgericht in 1965 en produceert zelfklevende etiketten en bookletlabels voor de farmaceutische en chemische industrie, voor ziekenhuizen en laboratoria. Daarnaast bedrukt het ook aluminium- en PP-blisterfolie voor deze sectoren en heeft het een reeks producten ontwikkeld specifiek voor sterilisatieprocessen en steriele omgevingen. Het mag grote spelers als Air Liquide, Bayer, Baxter, GSK, Monsanto en Novartis tot zijn klanten rekenen.

Eind 2017 werden gesprekken aangeknoopt tussen Pharmalabel en St-Luc Labels & Packaging. Fanny Dhondt, managing director St-Luc: “Pharmalabel is een familiebedrijf waar geen familiale opvolging was. Het klikte meteen tussen ons, net omdat wij ook een 100% familiale onderneming zijn. Voor de directie van Pharmalabel was deze familiale geborgenheid en zorg voor de medewerkers een absolute voorwaarde. Voor ons was Pharmalabel een mooie opportuniteit om een stevige poot uit te bouwen in de farmaceutische industrie, een nieuw en sterkgroeiend marktsegment.”

Vier vestigingen, drie landen

Door de overname telt de groep St-Luc nu vier vestigingen in drie landen: St-Luc Labels & Packaging (etiketten, shrinksleeves en flexibele verpakkingen) in België, het Franse Microbox (vouwkartonnage) en in Nederland Altrif (etiketten en booklets) en Pharmalabel (farmaceutische verpakkingen).

“We geloven sterk in het groeipotentieel van kwalitatief verpakkingsdrukwerk. Daarom hebben we de voorbije jaren fors geïnvesteerd, zowel in nieuwe digitale drukpersen, in vakbekwame mensen maar ook in overnames”, stelt CEO Jerome Dhondt. “Na Altrif in 2016 kunnen we nu opnieuw een mooi bedrijf aan onze groep toevoegen. Pharmalabel is een gevestigde waarde en met zijn ervaring in export naar 30 landen ook het meest internationale bedrijf in onze groep.”

Verder groeien, zowel organisch als via consolidatie

De groep telt nu 280 medewerkers, die samen een omzet van 53 miljoen euro realiseren. De ambitie is het groeipad verder te bewandelen. Niko Dhondt: “Dankzij ons continu streven naar innovatie en kwaliteit zijn we steeds organisch blijven groeien, maar overnames zorgen voor een dynamische boost in de groei. Met Pharmalabel zijn we erg ambitieus! Er ligt een enorm groeipotentieel en we kunnen nu ook onze andere producten zoals shrinksleeves, kartonnen doosjes en digitaal gedrukte flexibele verpakkingen aan de farmaceutische markt aanbieden. Daarnaast beseffen we dat de verpakkingswereld nog een verdere consolidatie van bedrijven zal kennen. Wij willen daarin aan de kop van het peloton zitten.”

Na de overname blijft het managementteam dat de dagelijkse leiding bij Pharmalabel waarneemt, aan boord. Gert Dietvorst, operations manager bij Pharmalabel: “Wat mooi is, is dat heel wat medewerkers al meer dan 30 jaar enthousiast voor Pharmalabel werken. Dat zegt veel over het bedrijf en het team.”

St-Luc wil eerst de salesafdeling van Pharmalabel versterken. “Na de overname van Altrif hadden we ons commerciële team in Nederland al flink versterkt en dat zullen we nu ook doen bij Pharmalabel. Want groeien, daar geloven we 100% in! En daarvoor hebben we ook nieuwe, enthousiaste medewerkers nodig”, besluit Niko Dhondt.

website pharmalabel