Klant aan het woord

Koppert Cress en St-Luc Labels & Packaging zijn al vier jaar trouwe partners in verpakking

Koppert Cress - een wereldwijde specialist in microgroenten (cressen) en eetbare bloemen en blaadjes - en verpakkingsdrukkerij St-Luc Labels & Packaging vormen al ruim vier jaar een geoliede tandem. Toen Koppert Cress zijn verpakkingslijn wou vernieuwen, speelde St-Luc een cruciale rol als adviseur én leverancier, volgens het one-stop-shoppingprincipe. Jan Dekkers, accountmanager voor Nederland bij St-Luc en Jan van Berkel, manager communicatie bij Koppert Cress, leidden alles in goede banen.

Koppert Cress en St-Luc Labels & Packaging zijn al vier jaar trouwe partners in verpakking

 

Van microgroenten tot eetbare bloemen

In 2002 werd Koppert Cress, een voormalig tuindersbedrijf in radijzen, overgenomen door visionair Rob Baan. Hij transformeerde het bedrijf tot een wereldwijde specialist in micro groenten (cressen) en eetbare bloemen en blaadjes. Deze waren vroeger redelijk onbekend in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Azië. De heer Baan wist dat er geen bestaande vraag vanuit de markt bestond voor microgroenten omdat het een onbekend product was. Door de potentiële gebruikers van deze variant te enthousiasmeren voor zijn product, creëerde hij een ‘pull-effect’ waardoor de vraag vanuit de markt ontstond. Via handelaren komen de producten van Koppert Cress nu, onder andere bij de sterrenkoks en de chiquere restaurants, wereldwijd terecht. Koppert Cress focust zich met zijn producten op de zakelijke en professionele B2B-markt. Het is ook voortdurend op zoek naar nieuwe soorten ‘cressen’, om die nadien in de markt te introduceren.


“Ik ben altijd verbaasd geweest over hoeveel smaken er in de wereld zijn die wij, in West-Europa, niet eens kennen” – Rob Baan, eigenaar Koppert Cress.


 Van etiketten tot vouwkartonnen verpakkingen

In het begin kocht Koppert Cress alleen etiketten bij St-Luc. Nadien kwamen er vouwkartonnen verpakkingen bij, toen St-Luc een kwalitatieve verbetering voor een bestaand vochtprobleem voorstelde. Koppert Cress draagt kwaliteit hoog in het vaandel en is heel loyaal tegenover partners die een juiste prijs-kwaliteit aanbieden. St-Luc kon aan beide voorwaarden voldoen.


Toen Koppert Cress zijn volledige verpakkingslijn wou vernieuwen, speelde St-Luc opnieuw een cruciale rol. Koppert Cress besefte op tijd dat hun verpakkingen een nieuwe, eigentijdse uitstraling nodig hadden. Bovendien moesten ze aan nieuwe, wettelijke eisen voldoen. Een nieuwe verpakkingslijn impliceerde ook nieuwe machines, een grote verandering bij Koppert Cress. St-Luc stelde zijn kennis en R&D beschikbaar als adviseur in het hele transformatieproces en stelde naast etiketten ook vernieuwde kartonverpakking en linerless labels voor als totaal oplossing.

Samen met het ontwerpbureau Snow Donuts en de machineleverancier Ulma Packaging werd er hecht samengewerkt en in het voorjaar van 2017 werd de nieuwe familie van verpakkingen gelanceerd.


“Koppert Cress is echt een merk in de markt geworden, dan wil je de kwaliteit in je verpakking weerspiegeld zien” – Jan Dekkers, accountmanager St-Luc.


Van extra kosten naar extra omzet

Een goed voorbeeld van een verpakkingsoplossing die St-Luc heeft geboden, is de Button Verpakking. Koppert Cress zocht een nieuwe verpakking voor haar eetbare bloemetjes. De bestaande verpakking deed geen eer aan de kwaliteit (en prijs) van het product. Het originele idee van Koppert Cress zelf was zeer kostbaar en arbeidsintensief. St-Luc kwam met een simpelere oplossing die veel geschikter was: een dubbele kartonnen kaart met een open bovenkant en een venster erin, waar de plastic container met bloemetjes in vast zit. Zo was er meer ruimte voor productinformatie en ging het verpakken vele malen sneller. Gevolg? Koppert Cress zag de omzet van deze bloemetjes stijgen. Of hoe een aantrekkelijke en functionele verpakking extra toegevoegde waarde levert aan een specifiek product. Een andere oplossing is het linerless label rond de transparante container. Door op heel specifieke plaatsen te belijmen, krijgt de verpakking een maximale transparantie, wat met een kartonnen sleeve of zelfklevend etiket niet mogelijk was.


Van leverancier tot partner

St-Luc heeft zich in de loop der jaren bewezen als een betrouwbare verpakkingspartner. Vooral de flexibiliteit en het meedenkend vermogen werd en wordt zeer gewaardeerd door Koppert Cress. Het gaat over zoveel meer dan het leveren van verpakkingsmaterialen, het gaat over een partnerschap tussen twee bedrijven. Het is nu zelfs zo dat, zodra zich een verpakkingsvraag voordoet, St-Luc spontaan gecontacteerd wordt voor advies. Er heerst een gedeelde trots bij zowel Koppert Cress als St-Luc over het resultaat van de nieuwe verpakkingen.


“De flexibiliteit, inzet en betrokkenheid vanuit de gehele organisatie wordt zeer geapprecieerd. Het geeft ons echt het gevoel dat wij als klant gewaardeerd worden” - Jan van Berkel, manager communicatie, Koppert Cress.


Een innovatief bedrijf als Koppert Cress denkt continu toekomstgericht. Dat zit ook in het DNA van het bedrijf. Naast de introductie van nieuwe producten wil het zich ook blijven ontwikkelen op het gebied van verpakkingen. Het streeft naar een wereld waarin de door hun gebruikte verpakkingen opnieuw gebruikt kunnen worden. Het ultieme doel is dat de verpakkingen (zoals etiketten, doosjes, bakjes etc...) weer tot voeding in de aarde kunnen dienen, letterlijk als grondstof dus.


"Onze verpakking moet de kwaliteit van ons merk weerspiegelen"

Het lijkt misschien op dit moment nog ietwat veraf, maar het bedrijf wil zelf het voortouw nemen en deze vraag naar duurzaamheid voorleggen aan de markt. Het is aan de verpakkingsbedrijven om hierop in te spelen.

Cresssingles Shiso Purple Tray Apple Blossom Jasmine Blossom Cupkaarten